ÄGG FAKTA

Vad döljer sig innanför skalet på naturens egna vitaminpiller?

Här skall vi inte gå tillbaka till den välbekanta frågan om vem som kom först, hönan eller ägget? Det räcker med att en gång för alla slå fast att med ägget har naturen skapat det mest kompakta, fullvärdiga och nog också det mest mångsidigaste livsmedel som tänkas kan = VÄRLDENS BÄSTA LIVSMEDEL.

Ägg är naturens egna vitaminpiller & mirakelkur och symboliserar liv och växtkraft Så varför knapra på vitaminpiller när du på ett naturligt sätt kan få i dig de flesta näringsämnen din kropp behöver genom att äta ägg. Fantastiskt nog innehåller ägg alla vitaminer utom C-vitamin. Drick gärna ett glas juice till frukostägget!

Ett ägg är naturens vitaminpiller & innehåller all näring som krävs för en liten kyckling. Här är hela innehållsförteckningen:
Ett ägg innehåller ca 88 kcal (360 kJ) och väger i genomsnitt 60 gram. (vitan ca 40 gram & gulan ca 20 gram).
Energi 360 kJ
Protein (Bygger upp våra celler) 7,5 gram
Fett (Ger energi) 6,06 gram
A-vitamin (Bra för syn & immunförsvar) 0,13 milligram
D-vitamin (Bygger upp skelettet & tänderna) 0,84 milligram
E-vitamin (Skyddar mot hjärt- & kärlsjukdomar) 1,1 milligram
B1-vitamin (Bra för Nervsystemet) 0,04 milligram
B2-vitamin (Bra för hyn & immunförsvar) 0,27 milligram
B6-vitamin (Bra för huden) 0,07 milligram
Kalcium mineral (Bygger upp skelettet) 30 milligram
Järn (Hjälper blodet att transportera syre) 1,14 milligram
Zink (Bidrar till nästan 100 olika viktiga kroppsfunktioner) 0,18 milligram
Selen (Skyddar mot fria radikaler) 14,40 milligram
Kolesterol * (Är viktigt för bildning av cellväggar) 250 milligram

Kolesterol* är viktigt för bildning av cellväggar.
De flesta vet att ägg innehåller kolesterol. Men det är inget farligt.
Mycket förenklat fungerar det så här:
• Kroppens celler behöver en viss mängd kolesterol. Och friska människor reglerar halten automatiskt. Det du ska skilja på är att det finns dåligt kolesterol som kan fastna i blodådrorna, och bra kolesterol som tar bort det dåliga. Vilket kolesterol som får överhanden beror på vilket fett du äter. För mycket mättat fett (som i t.ex. chips) skapar dålig kolesterol. Enkelomättat fett (som i t.ex. olivolja) skapar god kolesterol.
• Ägg innehåller mest enkelomättat fett som skapar god kolesterol. Ett ägg om dagen kan med andra ord bidra till att du mår bättre!